ثبت شرکت در مشهد،ثبت و اخذ رتبه پیمانکاری و ثبت برند در مشهد

ثبت شرکت در مشهد - ثبت شرکت در تمام شهرهای ایران - اخذ کارت بازرگانی ، جواز تولید، رتبه، اخذ لگو در مشهد - تلفن 09158154459

ثبت شرکت در مشهد،ثبت و اخذ رتبه پیمانکاری و ثبت برند در مشهد

ثبت شرکت در مشهد - ثبت شرکت در تمام شهرهای ایران - اخذ کارت بازرگانی ، جواز تولید، رتبه، اخذ لگو در مشهد - تلفن 09158154459

ثبت شرکت در مشهد،ثبت و اخذ رتبه پیمانکاری و ثبت برند در مشهد

سلام بنده حسن تمنانلو بابیش از 13 سال فعالیت درزمینه ثبت شرکت درخدمت همشهری های مشهدی وتمام مردم ایران درهرنقطه از کشور با کمترین زمان ممکن هستم با تشکر تلفن تماس 09158154459

ایمیل : htamnanlo@yahoo.com

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۰شهریور


علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

طبق ماده 30 قانون علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.

ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد.

مزایای ثبت علائم تجاری                                                                  

·        تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
  • اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  • جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
  • ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
  • شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

 

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن

با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات‎شان از محصولات رقبا پی برده‌اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده‌اند.

پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن می‌توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.

اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.

با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.

بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.

گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است. ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده‌ای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می‌شوند.

 

مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

 

علائم تجاری قابل ثبت

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود. در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها). با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عمومآ اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل روءیت هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گراقیک نشان داد.

 

 علائم تجاری غیر قابل ثبت

واژه‌های عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژه‌های عام برای این محصول است.

واژه‌های توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).

علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.

طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست‌:

الف ـ نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.

ب ـ خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.

د ـ عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

هـ ـ عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.

و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ز ـ عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

حسن تمنانلو
۱۵شهریور

پلیس فضای تبادل اطلاعات در مورد شرکت های بازاریابی شبکه ای و روشهای کسب درآمد این شرکتها در شبکه اینترنت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علی شفیعی- رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در این باره گفت: یکی از روش های کسب درآمد در شبکه اینترنت یا همان تجارت الکترونیک، بازاریابی شبکه ای است؛ روش کار این شرکت ها به این صورت است که اگر شخص بخواهد جزء بازاریاب های شرکت باشد باید درسایت ثبت نام کند و خریدی انجام دهد، سپس یک کد به وی اختصاص داده می شود که از طریق آن می تواند مشتریان را معرفی و درصدی از سود فروش را به خود اختصاص دهد.

وی با تاکید براینکه سایت هایی از این شرکت ها با سوء استفاده کردن اقدام به کلاهبرداری می کنند به کاربران هشدار داد که در مرحله اول راجع به بازاریابی شبکه ای، اطلاعاتی را کسب کنند.

سرهنگ شفیعی گفت: کاربران دقت داشته باشند اجناسی که توسط شرکت به فروش می رسد مجاز باشد؛ در همین حال مطمئن شوند که آدرس سایت شرکتی را که می خواهند درآن عضو شوند را به درستی وارد کرده تا سارقان اینترنتی با جعل آدرس این سایت ها، اقدام به کلاهبرداری نکنند

حسن تمنانلو
۱۳شهریور

شیوه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.

اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ‌یک از شرکا باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

ماده ۹۶

شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایهٔ نقدی تأدیه و سهم‌الشرکهٔ غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.

ماده ۹۷

در شرکتنامه باید صراحتاً قید شده باشد که سهم‌الشرکه‌های غیرنقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است. 

ماده ۹۸

شرکا نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم‌الشرکه‌های غیرنقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.

ماده ۹۹

مرور زمان دعاوی ناشی از مقررات فوق ده سال از تاریخ تشکیل شرکت است.

ماده ۱۰۰

هر شرکت با مسئولیت محدود که بر خلاف مواد ۹۶ و ۹۷ تشکیل شده باشد باطل و از درجهٔ اعتبار ساقط است لیکن شرکا در مقابل اشخاص ثالث حق استناد به این بطلان ندارند.

ماده ۱۰۱

اگر حکم بطلان شرکت به استناد مادهٔ قبل صادر شود شرکایی که بطلان مستند به عمل آن‌ها است و هیأت نظار و مدیرهایی که در حین حدوث سبب بطلان یا بلافاصله پس از آن سر کار بوده و انجام وظیفه نکرده‌اند در مقابل شرکای دیگر و اشخاص ثالث نسبت به خسارات ناشیه از این بطلان متضامناً مسئول خواهند بود. مدت مرور زمان ده سال از تاریخ حدوث موجب بطلان است.

ماده ۱۰۲

سهم‌الشرکهٔ شرکا نمی‌تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از بااسم یا بی‌اسم و غیره در آید. سهم‌الشرکه را نمی‌توان منتقل به غیر نمود مگر با رضایت عده‌ای از شرکا که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آن‌ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند.

ماده ۱۰۳

انتقال سهم‌الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی.

ماده ۱۰۴

شرکت با مسئولیت محدود به وسیلهٔ یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیرموظف که از بین شرکا یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدودی معین می‌شوند اداره می‌گردد.

ماده ۱۰۵

مدیران شرکت کلیهٔ اختیارات لازمه را برای نمایندگی و ادارهٔ شرکت خواهند داشت مگر این که در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده باشد. هر قرارداد راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و کأن لم یکن است.

ماده ۱۰۶

تصمیمات راجع به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود اگر در دفعه اول این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکا مجدداً دعوت شوند. در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می‌شود. اگر چه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشد. اساسنامهٔ شرکت می‌تواند ترتیبی بر خلاف مراتب فوق مقرر دارد.

ماده ۱۰۷

هر یک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای رأی خواهد بود مگر این که اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.

ماده ۱۰۸

روابط بین شرکا تابع اساسنامه است، اگر در اساسنامه راجع به تقسیم نفع و ضرر مقررات خاصی نباشد تقسیم مزبور به نسبت سرمایهٔ شرکا به عمل خواهد آمد.

ماده ۱۰۹

هر شرکت با مسئولیت محدود که عدهٔ شرکای آن بیش از دوازده نفر باشد باید دارای هیأت نظار بوده و هیأت مزبور لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را تشکیل دهد. هیأت نظار باید بلافاصله بعد از انتخاب شدن تحقیق کرده و اطمینان حاصل کند که دستور مواد ۹۶ و ۹۷ رعایت شده است. هیأت نظار می‌تواند شرکا را برای انعقاد مجمع عمومی فوق‌العاده دعوت نماید. مقررات مواد ۱۶۵ و ۱۶۷ و ۱۶۸ و ۱۷۰ در مورد شرکت‌های بامسئولیت محدود نیز رعایت خواهد شد.

ماده ۱۱۰

شرکا نمی‌توانند تبعیت شرکت را تغییر دهند مگر به اتفاق آرا.

ماده ۱۱۱

هر تغییر دیگری راجع به اساسنامه باید با اکثریت عددی شرکا که لااقل سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند به عمل آید مگر این که در اساسنامه اکثریت دیگری مقرر شده باشد.

ماده ۱۱۲

در هیچ مورد اکثریت شرکا نمی‌تواند شریکی را مجبور به ازدیاد سهم‌الشرکهٔ خود کند.

ماده ۱۱۳

مفاد ماده ۷۸ این قانون راجع به تشکیل سرمایه احتیاطی در شرکت‌های با مسئولیت محدود نیز لازم‌الرعایه است.

شرکت با مسئولیت محدود در موارد ذیل منحل می‌شود:

الف- در مورد فقرات ۱ و ۲ و ۳ ماده ۹۳.

ب- در صورت تصمیم عده‌ای از شرکا که سهم‌الشرکهٔ آن‌ها بیش از نصف سرمایهٔ شرکت باشد.

ج- در صورتی که به واسطهٔ ضررهای وارده، نصف سرمایهٔ شرکت از بین رفته و یکی از شرکا تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.

د- در مورد فوت یکی از شرکا، اگر به موجب اساسنامه پیش‌بینی شده

ماده ۱۱۵

اشخاص ذیل کلاهبردار محسوب می‌شوند:

الف- مؤسسین و مدیرانی که بر خلاف واقع پرداخت تمام سهم‌الشرکهٔ نقدی و تقویم و تسلیم سهم‌الشرکهٔ غیرنقدی را در اوراق و اسنادی که باید برای ثبت شرکت بدهند اظهار کرده باشند.

ب- کسانی که به وسیلهٔ متقلبانه سهم‌الشرکهٔ غیرنقدی را بیش از قیمت واقعی آن تقویم کرده باشند؛ ج- مدیرانی که با نبودن صورت دارایی یا به استناد صورت دارایی مزوّر منافع موهومی را بین شرکا تقسیم کنند.

حسن تمنانلو
۰۱شهریور

پس از ثبت شرکت آیا کار دیگری نیز باید انجام داد؟

پس از ثبت شرکت و موسسه، شرکتها می بایست ظرف یک هفته دفاتر تجاری خود را پلمپ نمایند و بلافاصله نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند وگرنه مشمول جرائم قانونی خواهند شد و همچنین باید ظرف ۲ ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت ۲ در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی خود اقدام نمایند در غیر اینصورت دو برابر، جریمه خواهند شد.

چه تغییرات و تصمیماتی می توان در شرکت انجام داد؟چه مدت زمان جهت ثبت تغییرات لازم است؟

هرگونه تغییرات و تصمیماتی اعم از (تغییر نام – تغییر موضوع یا الحاق به موضوع- تاسیس شعبه قانونی- تغییر آدرس-افزایش و کاهش سرمایه – تبدیل نوع سهام به بانام یا بی نام – تغییرات تعداد مدیران و تغییر در سایر مواد اساسنامه – تعیین مدیران- تعیین بازرسین- تصویب ترازنامه سود و زیان سالیانه – تغییر و تعیین سمت مدیران و تعیین و تغییر حق امضاء) پس از ثبت شرکت در هر زمانی قابل انجام می باشد.

آیا می توان نوع شرکت را از مسئولیت محدود به سهامی خاص و یا بالعکس تبدیل کرد؟

طبق بخشنامه 92/90536  مورخ ۱۳۹۲/۵/۲۶ اداره ثبت شرکتها تبدیل نوع شرکتها به نوعی دیگر امکان پذیر نیست و فقط درخصوص شرکت سهامی خاص که قابل تبدیل به شرکت سهامی عام خواهد بود.

تغییرات و تصمیمات چقدر هزینه دارد؟

حداقل دستمزد تغییرات و تصمیمات شرکتها ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال می باشدو سایر هزینه ها (حق الثبت – حق التمبر- روزنامه رسمی) طبق واریزی سهامی اداره ثبت شرکتها اخذ می گردد.

نقل و انتقال سهام بی نام نیز نیاز به پرداخت ۴% مالیات و اخذ گواهی نقل و انتقال سهام از اداره دارائی را دارد؟

 

طبق بخشنامه ۹۲/۷۶۸۵۰ مورخ 92/04/29 نقل و انتقال سهام اعم از اینکه با نام و یا بی نام باشد می بایست ابتدا مبلغ ۴% ارزش ریالی مبلغ نقل و انتقال واریز و گواهی نقل و انتقال اخذ گردد.

نحوه محاسبه مالیات شرکتها به چه صورت است؟

محاسبه مالیات شرکتها معمولا ارکان مختلفی دارد و کمتر شاهد وحدت رویه در اخذ مالیات شرکتها هستیم اما در صورتیکه دفاتر قانونی دریافت شده باشد و سود و زیان شرکت به صورت قابل قبول ارائه شده باشد پس از کسر هزینه های با فاکتور رسمی از سود شرکت ، مالیات بر اساس سود خالص سالیانه شرکت محاسبه میشود

بازرس چیست و چه نقشی دارد ؟

در شرکت سهامی خاص وجود 2 بازرس ضروری میباشد که یکی از بازرسین اصلی و دیگری علی البدل می باشد . بازرسین برای مدت یکسال مالی تعیین می شوند. بازرسی در مورد صحت صورت حساب ها و سود و زیان و تراز نامه و صحت اطلاعاتی مدیران ارائه می دهند به مجامع عمومی اظهار نظر می کند و گزارشی از آن را به مجمع عمومی عادی می دهند.که این گزارش لااقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی در مرکز شرکت برای صاحبان سهام آماده باشد. تصمیماتی که بدون گزارش بازرس از طرف مجمع عمومی صادر می شود از درجه اعتبار ساقط می باشد.

فرق بازرس اصلی و بازرس علی البدل چیست؟

در صورت فوت , استعفا  یا سلب شرایط قانونی بازرس اصلی  , وظایف او را بازرس علی البدل انجام می دهد.

اختیارات بازرس در چه حدودی می باشد؟

بازرسین می توانند در هر موقع هرگونه رسیدگی را انجام دهند و اطلاعات مربوط به شرکت را مطالبه کنند.

مسئولیت بازرس چیست؟

طبق ماده 154 لایحه ی اصلاحیه قانون تجارت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث مسئول می باشند.

آیا نوع شرکت سهامی خاص بودن در مالیات شرکت تفاوتی ایجاد می کند؟

نوع شرکت تفاوتی در تعیین مالیات نخواهد داشت. مالیات شرکت بر اساس کارکرد سالیانه شرکت ها و سود برآورد شده بر اساس دفاتر شرکت بدون توجه به نوع آنها تعیین خواهد شد.

آیا سهامداران شرکت سهامی خاص می توانند زیر سن قانونی 18 سال باشند؟

بله در صورتیکه عضو هیات مدیره نباشند و فقط سهامدار باشند مانعی وجود ندارد.

آیا کارمند رسمی دولت می تواند سهامدار و عضو هیات مدیره شرکت سهامی خاص باشد؟

خیر.کارمند رسمی دولت در صورتی می تواند سهامدار باشد که تنها 20 درصد سهم را دارا بوده و فقط عضو هیات مدیره باشد و هیچ نوع حق امضایی نمی تواند داشته باشد.

آیا شرکت سهامی خاص می تواند از مجوزی که به نام یکی از سهامداران شرکت صادر شده استفاده کند؟

بله امکانپذیر است.

آیا با اخذ مجوز رسانه های دیجیتال می شود در زمینه بازی های کامپیوتری هم فعالیت داشت؟

بله. مانعی وجود ندارد.

آیا می توان شماره ثبت شرکت سهامی خاصی را از اداره ثبت گرفت؟

خیر. فقط سهامداران شرکت می توانند شماره ثبت شرکت خود را از اداره ثبت شرکتها بگیرند، اما شما می توانید با داشتن نام شرکت از طریق سایت شناسه ملی یا سایت روزنامه رسمی  شماره ثبت شرکت را مشاهده نمایید.

شخصی قصد ثبت شرکت سهامی خاص دارد، یکی از اعضای شرکت شخص حقوقی است  , چه شخصی به جای شخص حقوقی باید مدارک را امضا کند؟

شخص حقوقی باید نماینده ای از طرف خود انتخاب کند و سپس مدارک شناسایی شخص حقوقی به علاوه مدارک شناسایی نماینده همراه با سایر مدارک لازم برای ثبت شرکت به اداره ثبت شرکتها ارائه گردد.

 مالیات شرکت سهامی خاص  چگونه محاسبه می شود؟

بر حسب کارکردشان در طول سال مالی

 برای ثبت شرکت برای سرویس‌های تبلیغاتی بر روی اینترنت همراه با سرویس‌های لازم خارج از محیط اینترنت چه شرکتی مناسب تر است ؟

متاسفانه برای ثبت شرکت تبلیغاتی مجوز داده نمی شود. در صورت موفقیت جهت اخذ مجوز از “کانون تبلیغات” بسته به نوع نیاز شرکت و تصمیم اعضا می توان هم به صورت سهامی خاص و هم مسئولیت محدود ثبت کرد.

 در خصوص ثبت شرکت کشتیرانی جهت حمل کالا چه شرایط و مراحلی  باید طی شود؟

در ابتدای کار بایستی شخصا در قالب شرکت،جهت اخذ مجوز از سازمان کشتیرانی و حمل ونقل اقدام نمایید. پس از دریافت مجوز برای ثبت شرکت مدارک لازم ( کپی کارت ملی و شناسنامه اعضاء و گواهی عدم سوء پیشینه برای همه اعضا ) را ارسال فرمایید تا برای ثبت شرکت مورد نظر اقدام گردد.

برای راه اندازی واحدی تولیدی در زمینه بسته بندی مواد خشکبار بهتر است چه نوع شرکتی ثبت کرد؟آیا نیاز به اخذ مجوز میباشد؟

شما میتوانید در قالب هر شرکتی فعالیت خودرا  انجام دهید و نیازی به اخذ مجوز نیست. برای شروع به کار مدارک لازم شامل مدارک شناسایی اعضا+ گواهی عدم سوء پیشینه نیاز است.

 از چه طریق می توان فهمید که آیا یک شرکت سهامی خاص ثبت قانونی شده است یا خیر ؟

اگر شرکت ثبت شده باشد دارای شماره ثبت است .شماره ثبت شرکت را می توانید از سایت شناسه ملی استعلام نمایید

سوال – برای ثبت شرکت سهامی خاص باید آدرسی را  برای شرکت در نظر گرفت . این آدرس یا مکان حتما باید دارای سند به نام یکی از اعضا باشد یا باید اجاره نامه باشد یا اینکه نیازی به چیزی نیست ؟ آیا میشود آدرس را  بدون داشتن سند یا اجاره نامه قرار داد ؟

در مرحله ثبت شرکت نیازی به سند یا اجاره نامه به نام شرکت نیست و می توان آدرسی مثل محل زندگی یکی از اعضا را به عنوان آدرس شرکت اعلام کرد. اما پس از ثبت شرکت و در مرحله تشکیل پرونده دارایی نیاز به سند یا اجاره نامه به نام شرکت دارید. پس بهتر است از ابتدا آدرسی با سند یا اجاره نامه به نام شرکت اعلام نموده و یا آدرسی را اعلام کنید که پس از ثبت، امکان تغییر سند یا اجاره نامه آن به نام شرکت وجود داشته باشد تا در مرحله تشکیل پرونده دارایی مجبور به تغییر آدرس و صرف زمان و هزینه اضافی نگردید. با این حال در صورتی که در مرحله ثبت آدرسی اعلام نموده اید که سند یا اجاره نامه به نام شرکت ندارد، می توانید در مرحله تشکیل پرونده دارایی از صورتجلسه تغییر آدرس استفاده نمایید

 شرکت سهامی خاصی داریم که در تهران ثبت شده اما محل سکونت شرکا در شهرستان نظرآباد کرج است. آیا میتوانیم دفاتر را در اداره دارایی نظرآباد پلمپ و اظهارنامه مالیاتی را نیز همانجا تحویل دهیم ؟

شرکت شما در اداره ثبت شهر تهران به ثبت رسیده و تمام مراحل و اقدامات قانونی آن بایستی در تهران انجام پذیرد.

 برای ثبت شرکت سهامی خاص ارتباطات و مخابرات رادیویی چه مراحلی باید طی شود؟

برای ثبت شرکت با فعالیت در زمینه مخابرات و ارتباطات ابتدا می بایست از  شرکت مخابرات اخذ مجوز نمایید. پس از اخذ مجوز مراحل لازم برای ثبت شرکت انجام می گردد، کافیست مدارک لازم ( کپی مدارک شناسایی همه اعضا و گواهی عدم سوء پیشینه برای همه اعضا ) را برای ما ارسال کنید تا در کمترین زمان ممکن شرکت شما به ثبت برسد.

 چگونه می توانیم  از وجود اسم خود در هیئت مدیره شرکت سهامی خاصی مطمئن شویم؟

در صورتیکه شخص تازه وارد شرکت شده باشد از طریق آخرین آگهی تغییرات و در صورتیکه از ابتدای ثبت شرکت عضو بوده از طریق آگهی تاسیس میتوان از وجود اسم شخص در هیات مدیره مطمئن شد. آگهی های شرکت را می توانید از طریق جستجو در سایت روزنامه رسمی بیابید.

سوال – منظور از تکراری نبودن نام چیست؟ آیا کلاً منظور عین نامی است که ثبت شده؟ یا اسامی مشابه نیز رد میشوند؟

یعنی دو شرکت با اسم مثلا”شرکت پخش آمل” نباید وجود داشته باشد.در حقیقت آنها به نفع شما کار می‌کنند که این توصیه را می کنند. چون در عرصه عمل وجود دو شرکت با دو نام مشابه موجبات سوء استفاده مدیران یک شرکت ضعیف از نام یک شرکت قوی در بازار می شود که همین امر دعاوی زیادی را در دادگاهها در پی داشته است. همچنین نام برند و علامت تجاری یک شرکت را دیگری نمی تواند استفاده کند. مثلا شما از نام “گوگل” نمی توانید استفاده کنید چون علاوه بر اینکه نام شرکت دیگری است یک برند معتبر در سرتا سر دنیاست.

اگر چندین سال پیش شرکت سهامی خاصی ثبت شده باشد ولی این شرکت تا کنون هیچ فعالیتی نداشته و به حال خود رها شده باشد تکلیف چیست؟ آیا باید حتما منحل شده یا با گذشت زمان شرکت خود به خود منحل میشود؟ آیا در صورت رها شدن مشکلی برای شرکت، موسسان و مدیران آن ایجاد میشود؟

بهتر است عدم فعالیت وتوقف آن به وزارت دارایی اعلام شود تا افرادی از اطلاعات شرکت شما سوء استفاده نکنند. برای انحلال نیز اگر مدت شرکت نامحدود در اساسنامه قید شده باشد باید مراحل انحلال طی شود: ((شرکت سهامی اعم از خاص یا عام در موارد ذیل منحل می شوند:

وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن باشد.

در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر این که مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد.

در صورت ورشکستگی

در هر موقع که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال بدهند. در صورت صدور حکم قطعی دادگاه

حکم دادگاه به جهت انحلال شرکت اغلب به این طریق خواهد بود که اشخاص ذینفع به دادگاه مراجعه و در موارد ذیل انحلال شرکت را از دادگاه تقاضا می نمایند: 1.در صورتی که تا یک سال پس از به ثبت رسیدن شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع آن صورت نگرفته باشد 2. در صورتی که فعالیت های شرکت در مدت بیش از یک سال متوقف مانده باشد. 3.در صورتی که مجمع عمومی سالیانه برای رسیدگی به حساب های هر یک از سال های مالی تا دو ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است تشکیل نشده باشد. 4.در صورتی که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیئت مدیره و همچنین سمت مدیر عامل شرکت طی مدتی زائد بر شش ماه بلا متصدی مانده باشد. 5.در صورتی که مدت شرکت منقضی شده باشد و یا موضوع شرکت انجام یافته و یا انجام آن غیر مقدور است و مجمع عمومی برای انحلال تشکیل نشده باشد یا از دادن رأی به انحلال خودداری  نماید.

در موارد فوق هم چنان که ذکر شد اشخاص ذینفع می توانند از دادگاه تقاضای انحلال شرکت را بنمایند . مسلم است پس از این که شرکت منحل شد ، مدیران دیگر سمتی ندارند .و چون ممکن است شرکت کارهای ناتمامی داشته باشد، مطالبات و بدهکاری داشته یا اجناسی در انبار موجود باشد که باید به فروش برسد و حتی ممکن است دعاوی در محاکم داشته باشد و از همه مهمتر این که دارائی شرکت باید بین سهام داران تقسیم شود لذا وجود اشخاصی که نماینده شرکت در حال تصفیه باشند به جهت انجام این امور لازم است و این افراد را مدیران تصفیه گویند. مدیران تصفیه باید پس از اعلام ختم تصفیه وجوهی که باقی مانده است در حساب مخصوص در یکی از بانک های ایران تودیع نموده و صورت اسامی بستانکاران و صاحبان سهامی را که حقوق خود را استیفا نکرده اند به بانک تسلیم و مراتب را آگهی کنند تا اشخاص برای گرفتن طلب خود مراجعه نمایند .در صورتی که پس از ده سال از تاریخ انتشار آگهی ختم تصفیه مراجعه نکنند وجوه باقی مانده با اطلاع دادستان محل ، جزء اموال بلا صاحب بوده و به خزانه دولت منتقل خواهد شد.

آیا اگر کسی مدیر تصفیه شرکت سهامی خاصی باشد تمام مالیات و بدهی ها به گردن اوست؟

 

خیر. تعهدات شامل مالیات و بدهیها و… بر عهده شرکت است و مدیر تصفیه مسئول انجام عملیات قانونی انحلال و تصفیه به نیابت از سهامداران است.

مدت مدیریت مدیران شرکت سهامی خاصی حداکثر ٢ سال است , آیا پس از انقضاء مدت مذکور مدیر می تواند به مدیریت خود ادامه دهد؟ به چه دلیل؟

گرچه به استناد ماده ١٠٩ل.ا.ق.ت مدیریت مدیران که در اساسنامه معین می شود نباید از دو سال تجاوز نماید لیکن قانونگذار برای جلوگیری از اختلال در امر مدیریت شرکت در ماده ١٣٦ مقرر داشته که: (در صورت انقضا مدت ماموریت مدیران و تا زمان انتخاب مدیران جدید،مدیران سابق کماکان مسئول امور شرکت و اداره آن خواهند بود…) لذا تاکید بر این بوده که مدیران سابق، بازرسین یا صاحبان حداقل 1/3 سهام، مجمع عمومی عادی سهامداران را برای انتخاب مدیران لاحق دعوت نمایند در غیر اینصورت در قسمت اخیر ماده مزبور به هر ذینفع حق داده شده که از مرجع ثبت شرکتها دعوت مجمع عمومی عادی را برای انتخاب مدیران تقاضا کند.

آیا مدیران شرکت سهامی خاص می توانند در هر موقعی از سال استعفا دهند؟

استعفای مدیر در ماده ١١٢ ل.ا.ق.ت پیش بینی شده است. در این صورت اعضای علی البدل به ترتیب مقرر در اساسنامه وظیفه مدیریت را عهده دار می شوند در غیر اینصورت هیئت مدیره مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده را دعوت کرده و مدیر جدید را انتخاب می نماید. قانونگذار برای استعفای مدیر یا مدیران شرایط خاصی را پیش بینی نکرده و در این مورد منع قانونی ندارد ولی به نظر می رسد که اگر مدیری با قصد اضرار به شرکت استعفا دهد یا مرتکب تقصیر غیرعمدی مهم گردد مسئول جبران زیان وارده به شرکت مدنی خواهد بود

اگر مدیر خارج از موضوع شرکت اقداماتی نموده و تصمیمات اتخاذ نماید طبق ١١٨ماده ل.ا.ق.ت. چه مسئولیت مدنی ای دارد؟

اگر مدیر خارج از موضوع شرکت عمل نماید بر خلاف ماده ١١٨ ل.ا.ق.ت. اقدام نموده است. ضمانت اجرایی این مورد در ماده مزبور پیش بینی نشده است. حال باید دید که آیا مدیر در مقابل شرکت یا اشخاص ثالث و یا هر دو مسئولیت مدنی در قبال اقدام و تصمیم خلاف قانون دارد یا خیر؟در چنین مواردی حقوق فرانسه شرکت را در مقابل شخص ثالث مسئول می داند اما ماده ١٤٢ ل.ا.ق.ت ایران مقرر می دارد: (مدیران و مدیرعامل شرکت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانونی منفردا یا مشترکا مسئول می باشند…) به عبارت دیگر اگر مدیر یا مدیران شرکتی خارج از موضوع شرکت اقدام نمایند شخصا درمقابل شرکت و اشخاص ثالث مسئولیت مدنی دارند.البته به نظر می رسد به منظور حفظ حقوق سهامداران و اشخاص ثالث اصلح است که مدیران بنحو تضامن در مقابل آنان برای جبران زیان وارده جوابگو باشند.

مدیر یا مدیرانی که در اساسنامه انتخاب شده باشند به چه ترتیب در شرکت های مزبور قابل عزل هستند؟

چنانچه مدیر یا مدیران دراساسنامه انتخاب شده باشند ممکن است طبق اساسنامه نسبت به تغییر مدیر یا مدیران مذکور عمل شود.

مدیر یا مدیرانی که در شرکت نامه یا اساسنامه انتخاب نشده اما انتخاب آنان بعدا صورت گرفته باشد چگونه قابل عزل هستند؟

اگر مدیر یا مدیران در شرکت نامه یا اساسنامه انتخاب نشده ولی انتخاب آنان بعدا صورت گرفته باشد در این صورت شرکا می توانند مدیر یا مدیران فوق را معزول نمایند. بدیهی است مدیر یا مدیران فوق حق استعفا خواهند داشت.

محدودیت اختیارات مدیران درمورد ضررهای وارده به شرکت و انجام عملیات تجارتی از نوع تجارت شرکت در مواد ١٣٢ و ١٣٤ ق.ت. پیش بینی شده است , چه محدودیتهای دیگری بهتر است لحاظ شود؟

محدودیت اختیارات مدیر در شرکت تضامنی انجام تجارتی از نوع تجارت شرکت بدون رضایت شرکا و ضررهای وارده به شرکت می باشد. مادام که کمبود زیانهای مزبور جبران نشود تادیه هر نوع منفعت به شرکا ممنوع است. بهتر است محدودیت معاملات مدیر در مواردی که با شرکت خود معامله می نماید یا در شرکت دیگر شریک می باشد برای حفظ حقوق شرکا پیش بینی گردد

 
حسن تمنانلو
۰۱شهریور

شیوه  تاسیس شرکت های سهامی
قانون گذار با توجه به اهداف و کارکردها ی شرکت های سهامی خاص و عام شیوه تشکیل این دو شرکت را متفاوت دیده است. بنیادی ترین بخش این تفاوت امکان پذیره نویسی و یا پذیرش عمومی سرمایه از راه پذیره نویسی در شرکت سهامی عام و ممنوعیت بهره گیری از این راهکار در شرکت سهامی خاص است . پذیره نویسی را باید امتیازی تلقی نمود که قانو گذار بنا به ملاحظات خاص مربوط به شرکتهای سهامی عام به این شرکت اعطا نموده است. سازو کار یاد شده از این جهت امتیازی مهم به شمار می رود که طرق تامین سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت و یا فراهم آوردن نقدینگی لازم جهت افزایش سرمایه در شرکتهای تجاری محدود و در عین حال بسیار پر هزینه است. بر همین اساس تجویز مراجعه به عموم آسان ترین و ارزان ترین شیوه جذب سرمایه به شمار می رود . علاوه بر مزایای گفته شده راهکار پذیره نویسی ، تعهدات و مسئولیتها ی حقوقی ناظر به دیگر روشهای تامین سرمایه ، از قبیل دریافت وام و تسهیلات از منابع بانکی یا مالی اعتباری و یا انتشار اوراق مشارکت را ندارد.
از سوی دیگر، اعطای امتیاز مزبور مستلزم رعایت تشریفات و اقدامات دقیقی دانسته شده است که عدم رعایت هر یک از آنها ممکن است موجبات بطلان اقدام و در نتییجه بطلان شرکت حتی پس از ثبت را فراهم آورد . دریافت مجوز انتشار آگهی پذیده نویسی تنها پس ا ز ارائه برخی مدارک به ادراه ثبت شرکتها و احراز صحت و تطبیق آنها با قانون از سوی مرجع مزبور امکان پذیر است، تا این امتیاز قانونی وسیله ای برای سوء استفاده اشخاص سود جو به کار گرفته نشود . احکام و قواعد حاکم بر تاسیس عموما آمره بوده و رعایت هر یک از آنها لازمه اعمال دیگری و موثر در کل تاسیس شرکت است.

حسن تمنانلو